Eurelo Tech Frequently Asked Questions
Najważniejsze kwestie w organizacji transportu maszyn poligraficznych
Transport maszyn poligraficznych to skomplikowany proces, na którego realizację wpływa wiele czynników. Sprawdź, na jakie najistotniejsze aspekty powinno się zwrócić, by demontaż maszyn oraz przeniesienie ich w nowe miejsce odbyły się sprawnie i bez komplikacji!
Dlaczego transport maszyn poligraficznych jest tak trudny?
Podobnie jak wiele innych precyzyjnych, specjalistycznych przyrządów, urządzenia poligraficzne składają się z wielu drobnych, ruchomych elementów. Każda zmiana położenia konstrukcji, jeżeli nie zostanie wykonana w odpowiedni sposób, może doprowadzić do uszkodzenia znajdujących się wewnątrz delikatnych mechanizmów. Stanowi to ogromną przeszkodę podczas przenoszenia tego typu urządzeń – nawet na stosunkowo niewielkie odległości. Transport maszyn poligraficznych utrudnia też ich duża masa i gabaryty, które sprawiają, że podczas jakiegokolwiek przemieszczania trzeba korzystać ze wspomagających urządzeń, takich jak wózki jezdniowe czy urządzenia dźwignicowe. Należy również pamiętać, że nie są to urządzenia, które po przeniesieniu po prostu podłącza się do źródła zasilania – demontaż maszyn i ich ponowna instalacja w nowym miejscu także wymagają fachowej wiedzy.
Transport maszyn poligraficznych krok po kroku
Transport maszyn poligraficznych to proces kilkuetapowy. Każda część operacji ma inną specyfikę, wymaga nieco innego doświadczenia i wiedzy, a także zastosowania różnych narzędzi i środków.
Szacunki i planowanie
Planowanie transportu maszyn poligraficznych (na przykład podczas relokacji zakładu drukarskiego) rozpoczyna się od wizji lokalnej i ustalenia, jak powinny wyglądać dalsze czynności. Trzeba wziąć pod uwagę przebieg demontażu maszyn, załadunku, przewozu oraz rozładunku i ponownej instalacji w nowym miejscu, a także oszacować, jakie środki (sprzęt i personel) będą potrzebne w każdym momencie. Niezbędne jest również szczegółowe zaplanowanie trasy przejazdu i sprawdzenie, jakie trudności mogą się pojawić podczas drogi. Jeżeli maszyny są na tyle duże lub ciężkie, by ich przewóz wymagał zastosowania się do przepisów prawnych dotyczących transportu ponadnormatywnego, konieczne będzie załatwienie odpowiednich zezwoleń, a w razie potrzeby również eskorty, pilotażu czy zgody na czasową zmianę organizacji ruchu.
Czas trwania i koszty transportu maszyn poligraficznych
Transport maszyn poligraficznych najczęściej łączy się z relokacjami korzystających z tych urządzeń zakładów pracy. Oczywiste jest wówczas, że aspekt czasowy pełni niezwykle ważną rolę – przestoje działają niekorzystnie na funkcjonowanie każdej branży. Dlatego na etapie planowania dokonuje się wstępnych szacunków czasu trwania operacji, by móc dokładnie przewidzieć, jak długo potrwa przerwa w działalności. To także moment, w którym można określić, ile będzie kosztowało całe przedsięwzięcie.
Demontaż maszyn i zabezpieczenie na czas przewozu
Kolejnym etapem jest demontaż maszyn w ich pierwotnej lokalizacji. Urządzenia zostają odłączone od źródła zasilania, rozkręcone i podzielone na możliwie niewielkie moduły, które następnie pakuje się i zabezpiecza na czas przewozu. Jeżeli jest to możliwe, najdelikatniejsze elementy (na przykład układy elektroniczne sterujące pracą maszyn) zostają oddzielone od głównej konstrukcji i umieszczone w osobnym, lepiej chronionym przed trudnymi warunkami miejscu. Na tym etapie niezbędna jest obecność osób, które znają konstrukcję urządzenia i posiadają narzędzia oraz kompetencje pozwalające im dokonać demontażu maszyny w bezpieczny, fachowy sposób.
Załadunek i dodatkowe zabezpieczenia
Następną częścią operacji jest załadunek maszyn na pojazdy transportowe. Najczęściej spakowane i zabezpieczone urządzenia są przewożone na miejsce załadunku (na przykład przy pomocy różnego typu wózków jezdniowych), a potem umieszczane na pace pojazdu z pomocą urządzeń dźwignicowych, wózków podnośnikowych lub żurawi wbudowanych w konstrukcję ciężarówki. Po odpowiednim ułożeniu ładunku jest on przypinany do samochodu, by zapobiec zmianom położenia podczas jazdy. Na koniec całość przykrywana jest plandeką, co dodatkowo chroni maszyny przed warunkami atmosferycznymi. Na tym etapie należy zadbać przede wszystkim o delikatne przeniesienie maszyn z ich pierwotnego położenia na pojazdy transportowe, a także o staranne zabezpieczenie ładunku na ciężarówce.
Transport maszyn poligraficznych
Dobrze zaplanowany i zorganizowany transport maszyn poligraficznych może odbyć się szybko, bezpiecznie oraz bezproblemowo. Jeżeli rozmiar i masa urządzeń kwalifikuje przedsięwzięcie do przewozu towarów ponadnormatywnych, transport często organizowany jest nocą, by uniknąć zakłócania ruchu drogowego. Ten etap wymaga przede wszystkim zadbania o udział doświadczonych, kompetentnych kierowców oraz pilotów, którzy przewiozą maszyny w docelowe miejsce szybko i bezpiecznie.
Wyposażenie to podstawa!
Na każdym etapie niezwykle ważne jest użycie nowoczesnych, przystosowanych do danego zastosowania narzędzi, urządzeń i pojazdów. Awaria samochodu ciężarowego, uszkodzony wózek widłowy czy wykorzystanie nieodpowiednich narzędzi do demontażu maszyn mogą nie tylko łatwo przekreślić plany terminowego dostarczenia urządzeń na miejsce, ale nawet skutkować uszkodzeniem transportowanego sprzętu.
Rozładunek i ponowny montaż
Ostatnim etapem jest rozładowanie maszyn w docelowym miejscu (podobnie jak w przypadku załadunku, najczęściej stosuje się wózki jezdniowe i urządzenia dźwignicowe), a następnie ich odpakowanie, złożenie i ponowna instalacja. Na tym etapie najważniejsze jest zadbanie o udział osób, które będą w stanie prawidłowo złożyć urządzenia i je uruchomić. Warto pamiętać, że po demontażu maszyny mogą wymagać ponownego wykonania poziomowania lub kalibracji.
Jak zorganizować transport maszyn poligraficznych?
Najłatwiejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług specjalistycznej firmy oferującej kompleksowy transport maszyn poligraficznych. Możesz wówczas liczyć nie tylko na przewiezienie, ale także demontaż maszyn i zainstalowanie ich w nowym miejscu. Często można też skorzystać z dodatkowych opcji, takich jak ubezpieczenie transportu czy kotwienie, poziomowanie i kalibracja urządzeń.