Eurelo Tech Frequently Asked Questions
Przewozy ponadgabarytowe – kiedy mamy z nimi do czynienia?
Branża transportowa musi się mierzyć z różnymi wyzwaniami. Do największych należą przewozy ponadgabarytowe, które zwykle wymagają szczególnego podejścia w zakresie organizacji czy wykorzystania odpowiednich pojazdów. Dowiedz się, kiedy można mówić o przewozach ponadgabarytowych, czym się wyróżniają i jakiego postępowania wymagają.
Na czym polegają przewozy ponadgabarytowe?
Przewozy ponadgabarytowe to rodzaj transportu zajmującego się ładunkami ponadnormatywnymi, czyli takimi, których wymiary i masa przekraczają określony pułap. Przewozy tego typu są regulowane prawnie, wymagają specjalnych procedur i zezwoleń. Dokładne wytyczne z tym związane są zawarte w ustawie Prawo o ruchu drogowym.
Najczęściej przedmiotem przewozu ponadnormatywnego są maszyny: sprzęt budowlany, rolniczy, drogowy, górniczy, urządzenia i całe linie przemysłowe, a także konstrukcje stalowe i części infrastruktury (np. przęsła mostów lub elektrowni wiatrowych).
Przewozy ładunków ponadgabarytowych można realizować za pośrednictwem różnych środków transportu. Często odbywa się metodą mieszaną, np. drogową i wodną. Wymaga m.in. wyboru odpowiedniej trasy – trzeba brać pod uwagę elementy, takie jak wiadukty, mosty czy ronda, które mogą uniemożliwiać przejazd. Jest to jeden z rodzajów transportu, który stwarza najwięcej wyzwań. Obecnie jednak możliwe jest przewiezienie niemal każdego ładunku.
Jakie ładunki zaliczają się do przewozów ponadgabarytowych?
Aby ładunek został zakwalifikowany jako ponadnormatywny, musi wybiegać poza standardy dotyczące wymiarów lub masy. Wówczas zastosowanie mają specjalne zasady przewozu dotyczące przede wszystkim bezpieczeństwa: zarówno samego towaru, jak i wszystkich uczestników ruchu.
Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym przewozy ponadgabarytowe dotyczą ładunków o:
- szerokości przekraczającej 2,5 m,
- długości 16,5 m na naczepie lub 18,5 m na przyczepie,
- wysokości 4 m,
- masie 42 ton.
Wszystkie ładunki przekraczające te normy muszą być przewożone w specjalnych warunkach. Ponadto realizacji zadań związanych z transportem nie może podjąć się dowolna firma – mogą być realizowane wyłącznie przez podmioty posiadające specjalne zezwolenia i licencje.
Jak zaplanować i zorganizować przewozy ładunków ponadgabarytowych?
Transport ponadgabarytowy z pewnością stanowi wyzwanie. Jednak dla firm wyspecjalizowanych w tego typu usługach jego sprawna realizacja zwykle nie stwarza problemu. Duże doświadczenie, wykwalifikowana kadra i odpowiednie sprzęt pomagają podjąć się każdego zadania tego typu.
O czym trzeba pamiętać, organizując przewozy ładunków ponadgabarytowych? To m.in.:
- wyznaczenie optymalnej trasy – uwzględniającej konieczność ominięcia przeszkód, takich jak np. ronda czy niskie wiadukty;
- wystąpienie o zezwolenia na przewozy ponadgabarytowe do GDDKiA – z informacjami dotyczącymi czasu trwania przewozu, używanych pojazdów, trasy i dopasowania infrastruktury drogowej do potrzeb konkretnego przejazdu;
- zaplanowanie procesu logistycznego – dążące do optymalizacji sposobu transportu z uwzględnieniem obowiązujących przepisów drogowych.
Każda trasa przewozu ponadgabarytowego musi być starannie zaplanowana i zrealizowana możliwie jak najdokładniej. Najczęściej transport realizuje się nocą, by zminimalizować ryzyko komplikacji i opóźnień oraz generowane utrudnienia w ruchu drogowym.
Usługi przewozów ponadgabarytowych znacznie wykraczają poza transport dóbr z punktu A do punktu B. Obejmują również organizację całego procesu logistycznego, załadunek, rozładunek itd.
Odpowiednie zezwolenia na przewozy ponadgabarytowe
Zezwolenie na transport ponadgabarytowy to główny dokument, na podstawie którego odbywa się przewóz gabarytów po drogach publicznych. Bez niego realizowane przewozy są nielegalnie. Jak już wspomniano, o zezwolenie należy się starać w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, podając wszelkie ważne informacje na temat przewozu ponadgabarytowego. Uzyskanie zezwolenia wiąże się też z kosztami sięgającymi nawet kilkunastu tysięcy złotych.
Utrudnienia w przewozach ładunków ponadgabarytowych
Przewozy ponadgabarytowe mogą się wiązać z szeregiem utrudnień dotyczących przede wszystkim trasy, jej parametrów i występujących na niej przeszkód. Pod uwagę należy brać m.in.:
- szerokość dróg i wszelkich przejazdów,
- maksymalny dozwolony nacisk pojazdu na nawierzchnię na danym odcinku,
- obecność znaków i słupów na trasie,
- wszelkie przeszkody mogące uniemożliwiać przejazd pojazdu z ładunkiem ponadnormatywnym, czyli ronda, przejazdy pod wiaduktami, mosty, wysokie krawężniki, wysepki itd.
Sprawdź również: Transport ponadgabarytowy – czym jest i jak go zorganizować?
Charakterystyczne dla przejazdów realizowanych na terenie Polski są też problemy związane ze złym stanem nawierzchni dróg oraz realizowanymi remontami. Dlatego też przewozy ponadgabarytowe wymagają przede wszystkim dobrego planowania.
Skontaktuj się z Eurelo, jeśli zależy Ci na profesjonalnej realizacji każdego zadania transportowego związanego z dużymi gabarytami!