Eurelo Tech Know-How
Transport ponadgabarytowy – czym jest i jak go zorganizować?
Transport ponadgabarytowy to skomplikowany proces logistyczny, którego realizacja wymaga skrupulatnego zaplanowania i ogromnej precyzji w podejmowanych działaniach. Najczęściej zlecenia na transport dużych gabarytów są realizowane przy relokacji i wyposażaniu fabryk, a także podczas realizacji dużych inwestycji budowlanych i przemysłowych. Kiedy dokładnie mowa o takiej formie transportu i w jaki sposób ją zrealizować? Wyjaśniamy.
Czym jest transport ponadgabarytowy (ponadnormatywny)?
Transport ponadgabarytowy to przewóz towarów, których parametry przekraczają określone normy. Są one związane z:
- masą ładunku, a co za tym idzie jej naciskiem na drogę,
- długością przewożonego ładunku i całej naczepy/przyczepy,
- szerokością transportowanych elementów.
Jeśli co najmniej jeden z powyższych parametrów wykracza poza wskazane przez przepisy wartości, w grę wchodzi transport ponadnormatywny. A to oznacza konieczność dopełnienia określonych formalności.
Transport ponadgabarytowy – wymiary graniczne
Transport ładunków ponadgabarytowych ma miejsce wówczas, gdy:
- łączna masa ładunku i pojazdu transportowego przekracza 42 t,
- wysokość pojazdu z ładunkiem przewyższa 4 m,
- ich szerokość jest większa niż 2 m,
- długość pojazdu z ładunkiem jest większa niż 16,5 m.
Nawet nieznaczne wykroczenie poza te parametry podczas przewozu bez dopełnienia formalności może skutkować poważnymi karami finansowymi. Poza tym organizacja transportu ponadgabarytowego zwiększa bezpieczeństwo całej operacji logistycznej i optymalizuje czas jej przebiegu.
Sprawdź naszą specjalizację: Transport
Jakie ładunki obejmuje transport ponadgabarytowy?
Transport ponadgabarytowy odnosi się do przewozu wszystkich elementów wykraczających poza podane powyżej wymiary. Nie ma znaczenia typ przedmiotu, który ma dotrzeć na nowe miejsce. Warto jednak pamiętać o tym, że każdy z takich ciężkich i dużych elementów wymaga odpowiedniego zabezpieczenia na czas przewozu. Innego będzie wymagała np. maszyna przemysłowa, a innego kręgi betonowe. Dlatego firmy zajmujące się aranżacją takiego przewozu dbają nie tylko o stronę formalną, ale przede wszystkim o dopełnienie procedur bezpieczeństwa.
Przeczytaj również: Relokacja fabryk do innej lokalizacji
Transport ponadgabarytowy – przepisy dotyczące jego organizacji
Gdy chodzi o transport ponadgabarytowy, przepisy, które trzeba wziąć pod uwagę w pierwszej kolejności, to oczywiście Kodeks drogowy, a więc ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z nimi:
- każdy transport dużych gabarytów musi zostać zgłoszony do właściwych organów (to, do kogo należy się zgłosić, zależy od specyfiki przewożonych towarów),
- za transport ładunków ponadgabarytowych należy uiścić stosowną opłatę związaną z użytkowaniem dróg,
- transport ponadgabarytowy powinien się odbywać w specjalnie oznakowanym konwoju.
Zezwolenia na transport ponadgabarytowy
Aby móc przeprowadzić transport ponadnormatywny, należy uzyskać stosowne zezwolenie. Jakie dokładnie? To jest uzależnione od rozmiarów ładunku do przewiezienia oraz jego typu.
Wyróżnia się 7 kategorii, według których odbywa się transport ładunków ponadgabarytowych. Zezwolenia są konieczne w każdym przypadku, jednak inne są opłaty oraz jednostki, które zajmują się udzielaniem pozwolenia. I tak:
- kategorie I i II dotyczą tzw. ładunków podzielnych, a więc tych, które mogą zostać rozmontowane na czas przejazdu,
- kategorie wyższe dotyczą towarów niepodzielnych – a zatem takich, które z uwagi na ogromne koszty, zagrożenie bezpieczeństwa lub możliwość uszkodzenia, nie mogą zostać rozmontowane na części.
Docelowo poszczególne kategorie prezentują się następująco:
- kategoria I to ładunki mieszczące się rozmiarowo w granicach normy, których przewóz będzie się wiązał z naciskami osi nieprzekraczającym wielkości przewidzianych dla dróg o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t; pozwolenie wydaje wówczas zarządca właściwy dla drogi,
- kategoria II to ładunki, których szerokość nie wykracza ponad 3,5 m, a pozostałe parametry pozostają w normach; wówczas zezwolenie wydaje starosta,
- kategoria III to ładunki, których masa mieści się w normie, a wymiary nie przekraczają: wysokości 4,3 m, długości 15 m dla pojedynczego pojazdu i 23 m dla zespołu, szerokości 3,2 m; wówczas zezwolenie wydaje starosta i Naczelnik Urzędu Celnego,
- kategoria IV obejmuje pojazdy, które razem z ładunkiem nie przekraczają 3,4 m szerokości, 4,3 m wysokości i 15 m długości (dla pojedynczego pojazdu i do 23 m dla zespołu pojazdów oraz 30 m dla zespołu o osiach skrętnych), a także nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t; pozwolenie wydają GDDKiA oraz Naczelnik Urzędu Celnego, a których masa nie wykracza poza standardowe normy,
- kategoria V to pojazdy spełniające wymogi kategorii IV (poza wymogiem nacisku pojedynczej osi napędowej), których masa dodatkowo nie przekracza 60 t; zezwolenie wydaje GDDKiA,
- kategoria VI obejmuje transport ponadgabarytowy pojazdami, które z ładunkiem nie przekraczają 3,4 m szerokości dla drogi jednojezdniowej i 4 m dla drogi dwujezdniowej, długości i wysokości niewykraczających poza normy dla kategorii IV, masie nieprzekraczającej 60 t i nacisku pojedynczej osi do 11,5 t; zezwolenie wydaje GDDKiA,
- kategoria VII to pojazdy z ładunkami, których parametry wykraczają poza opisane wcześniej, przy nacisku pojedynczej osi do 11,5 t; zezwolenie również jest uzyskiwane od GDDKiA.
Przeczytaj również: Relokacja i uruchomienie linii produkcyjnej – jak dobrze zaplanować cały proces?
Jak zatem widać, przed wystąpieniem o zgodę, należy dokładnie zmierzyć parametry pojazdu i samego ładunku.
Godziny jazdy transportu ponadgabarytowego
Prowadzące transport ponadgabarytowy firmy realizują swoje zadania w godzinach nocnych, najczęściej od 22:00 do 5:00 – tak, aby uniknąć problemów z blokowaniem ruchu drogowego i zwiększyć bezpieczeństwo przejazdów
Jaki może być koszt transportu ponadgabarytowego?
Na cenę transportu ponadgabarytowego składają się opłata za uzyskanie zezwolenia na przejazd oraz usługa firmy, która realizuje to zadanie. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, z jaką opłatą musisz się liczyć, skontaktuj się z naszymi ekspertami. Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę.